ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΕ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΣΩ SKYPE!!!!!!!!!!!
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΔΕΙΓΜΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΔΕΙΓΜΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)
KEIMENO
Ελγίνεια Μάρμαρα
Του Α. ΧΑΝΙΩΤΗ* | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 5 Ιουλίου 2009 (Διασκευή)
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης άνοιξε και μάγεψε. Δεν πέτυχε μόνο τους δύο κύριους στόχους του, να στεγάσει τα ευρήματα της Ακρόπολης με τον καλύτερο τρόπο και να ενισχύσει την εκστρατεία για την ενοποίηση των γλυπτών του Παρθενώνα, πέτυχε και κάτι ακόμα: να είναι βάλσαμο στα χρόνια της μιζέριας. Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν είναι μόνο ένα πολύ καλό και σύγχρονο μουσείο, είναι πολύ καλύτερο από το Βρετανικό Μουσείο. Ο γλυπτός διάκοσμος του Ναού της Αθηνάς εκτεθειμένος με έναν αισθητικά δόκιμο τρόπο και με ορατό το κτίριο του Παρθενώνα αναδεικνύεται· γίνεται εμφανέστερη η σημασία του για την ιστορία της τέχνης και του πολιτισμού και φαίνεται η σχέση του με την τέχνη που προηγήθηκε και την τέχνη που ενέπνευσε. Γιατί λοιπόν το Βρετανικό Μουσείο εμμένει στην άρνησή του να συμβάλει στην αποκατάσταση της ενότητας ενός έργου τέχνης μοναδικής αξίας; Γιατί αρνείται να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα; Για να χρησιμοποιήσω τον τίτλο της εκστρατείας για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα «why not?». Γιατί όχι;
Φαίνεται λοιπόν, πως βασικός λόγος που η βρετανική πλευρά αντιστέκεται πεισματικά στις διεθνείς πιέσεις δεν είναι κάποια μη ορθολογική προσήλωση στις ιδεολογικές παραδόσεις της Βρετανικής αυτοκρατορίας. Ο λόγος, ομολογούμενος ή μη, είναι άλλος. Αν το Βρετανικό Μουσείο παραχωρήσει τα γλυπτά του Παρθενώνα με τρόπο που έστω και έμμεσα θα δημιουργήσει την υπόνοια ότι μέχρι σήμερα τα κατέχει παράνομα, θα θέσει το ίδιο σε αμφισβήτηση τη νομιμότητα όσων συλλογών απέκτησε πριν από τη διαμόρφωση διεθνών κανόνων για το Δίκαιο των αρχαιοτήτων. Το να θέσει σε αμφισβήτηση την κυριότητα του μεγαλύτερου μέρους των συλλογών του θα ήταν πράξη αυτοκτονίας. Όσοι λοιπόν φωνάζουν σήμερα «κλέφτες, δώστε μας όσα μας κλέψατε», ουσιαστικά ζητούν από το Βρετανικό Μουσείο να συναινέσει στη διάλυσή του. Για αυτό τον λόγο το Βρετανικό Μουσείο επιμένει στην κυριότητα των Ελγινείων, για αυτό τον λόγο μιλά για δανεισμό (γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αν τα γλυπτά του Παρθενώνα έρχονταν στην Ελλάδα έστω, θεωρητικά, για προσωρινή έκθεση, δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να ξαναφύγουν). Για το Βρετανικό Μουσείο (αλλά και για όλα τα αντίστοιχα μουσεία παγκόσμιου πολιτισμού) το θέμα της κυριότητας δεν είναι κάποια ιδιοτροπία, αλλά θέμα επιβίωσης.
Όλα τα ΜΜΕ εξαίρουν τον διεθνή θαυμασμό για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και την υποστήριξη από μεγάλο μέρος της διεθνούς κοινής γνώμης. Αναρωτιέμαι όμως πότε κάποιος παραιτήθηκε από κάτι που θεωρεί κεκτημένο μόνο κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης. Χωρίς να υποτιμώ στο ελάχιστο τη σημασία της ενημέρωσης της κοινής γνώμης και της εκστρατείας που με σημαντική επιτυχία πραγματοποιούν επί δεκαετίες και το ελληνικό ΥΠΠΟ και διεθνείς επιτροπές, θεωρώ λανθασμένη την εκτίμηση ότι το Βρετανικό Μουσείο θα ενδώσει χωρίς να λάβει εγγυήσεις ότι η παραχώρηση των γλυπτών του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν θα απειλήσει την ίδια του την ύπαρξη.
Η διαπραγμάτευση είναι η τέχνη του πραγματισμού και των λεπτών διακρίσεων. Δυστυχώς, μερικές φορές και τα ΜΜΕ και οι πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΠΟ δεν κάνουν τις απαραίτητες διακρίσεις, δημιουργώντας έτσι αδιέξοδα και καταστρέφοντας τις κατάλληλες βάσεις για συνομιλίες με τους Βρετανούς. Μια πρώτη σύγχυση αφορά τον ρόλο του Έλγιν και του Βρετανικού Μουσείου. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ο λόρδος Έλγιν δεν ήταν εντολοδόχος του Βρετανικού Μουσείου, δεν αφαίρεσε τα γλυπτά του Παρθενώνα για λογαριασμό του Βρετανικού Μουσείου, αλλά ενεργώντας αυτοβούλως.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι χρειάζονται σοβαρές και νηφάλιες διαπραγματεύσεις, χωρίς συναισθηματικές κορόνες. Θα ήταν λάθος η Ελλάδα να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις χωρίς να έχει σαφή ιεράρχηση στόχων και ομοφωνία. Ο προσδιορισμός προτεραιοτήτων είναι στοιχειώδες θεμέλιο κάθε πολιτικής· η ενιαία στάση απαραίτητη για ένα τέτοιο εθνικό θέμα. Η επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα πρέπει να κρατηθεί έξω από τον στίβο των κομματικών αντιπαλοτήτων και των μικροπολιτικών φιλοδοξιών ...
Β1. Να αναπτύξετε το νόημα του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου σε μια παράγραφο 60 - 80 λέξεων:
«…Οσοι λοιπόν φωνάζουν σήμερα «κλέφτες, δώστε μας όσα μας κλέψατε», ουσιαστικά ζητούν από το Βρετανικό Μουσείο να συναινέσει στη διάλυσή του. Για αυτό τον λόγο το Βρετανικό Μουσείο επιμένει στην κυριότητα των Ελγινείων, για αυτό τον λόγο μιλά για δανεισμό (γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αν τα γλυπτά του Παρθενώνα έρχονταν στην Ελλάδα έστω, θεωρητικά, για προσωρινή έκθεση, δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να ξαναφύγουν). Για το Βρετανικό Μουσείο (αλλά και για όλα τα αντίστοιχα μουσεία παγκόσμιου πολιτισμού) το θέμα της κυριότητας δεν είναι κάποια ιδιοτροπία, αλλά θέμα επιβίωσης…»
(Μονάδες 10)
Β2. Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος του κειμένου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 5)
Β3. Να γράψετε μία πρόταση ή περίοδο με καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: υπόνοια, αμφισβήτηση, πραγματοποιούν, παραχώρηση, νηφάλιες.
(Μονάδες 5)
Β4 (α). Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:προσωρινή, εκτεθειμένος, παράνομα, σύγχρονο, λάβει (Μονάδες 5)
(β). Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
πέτυχε, παραχωρήσει, ενδώσει, στοιχειώδες, ενιαία (Μονάδες 5 )
Γ. Είστε καλεσμένος στο Παγκόσμιο Συνέδριο Απόδημου Ελληνισμού. Σε λόγο που θα εκφωνήσετε στο συνέδριο, να αναπτύξετε τα σημαντικότερα προβλήματα του σύγχρονου Ελληνισμού και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους η ελληνική ομογένεια μπορεί να βοηθήσει στην επίλυσή τους.
(500-600 λέξεις) (Μονάδες 40)
Εισηγητής:
Καυκαρής Ανδρέας
Φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου