Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Εξετάσεις Ομογενών 2010 - Προτεινόμενες Λύσεις

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΕ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΣΩ SKYPE!!!!!!!!!!!
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow


ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΟΜΟΓΕΝΩΝ 2010

Προτεινόμενες Λύσεις
Εισηγητής: Καυκαρής Ανδρέας

Α1. Το κείμενο αναφέρεται στον καταναλωτισμό. Αρχικά, η συγγραφέας περιγράφει το χάος που επικρατεί μετά από μία γιορτή στις μεγαλουπόλεις, δίνοντας το παράδειγμα του Βερολίνου. Ακολούθως, αναφέρεται στην αγορά περιττών δώρων τα οποία παραμένουν αχρησιμοποίητα λόγω κυρίως των άκυρων επιλογών των αγοραστών, διαπιστώνοντας παράλληλα ότι στην εποχή μας, καλό δώρο θεωρείται το ακριβό, φέρνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα από την καθημερινή ζωή. Στη συνέχεια επισημαίνει ότι οι καταναλωτικές συνήθειες της Ευρώπης μοιάζουν με αυτές που υπήρχαν στην Αμερική πριν 30 χρόνια και είχαν ως χαρακτηριστικό στοιχείο τις χαμηλές τιμές που οδηγούσαν στις υπερβολικές αγορές και τελικά στον κορεσμό. Καταλήγοντας, η Α. Μιχαλοπούλου σημειώνει πως ο σύγχρονος άνθρωπος δεν θα πρέπει να μείνει απαθής μπροστά στον κίνδυνο να απολέσει το πραγματικό νόημα των γιορτών.

Β1. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, η συγγραφέας αναφέρεται στην αγορά άχρηστων δώρων από τους ηλικιωμένους προς τους νεότερους, τα οποία μάλιστα κοστίζουν ακριβά.  Αυτό, σύμφωνα με τη συγγραφέα, οφείλεται στην έλλειψη επαφής, στο χάσμα δηλαδή που υπάρχει ανάμεσα στην ώριμη και στη νεότερη γενιά. Οι ηλικιωμένοι δεν γνωρίζουν τα ενδιαφέροντα, τις συνήθειες και τις προτιμήσεις των νέων και οδηγούνται στην αγορά δώρων σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια, τα οποία είναι συνήθως ξεπερασμένα και «παλιομοδίτικα». Παράλληλα, λόγω της επιθυμίας τους να ικανοποιήσουν τους παραλήπτες των δώρων, τα δώρα που τους προσφέρουν είναι όπως προαναφέρθηκε, ακριβά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά ενός πολυτελούς αναπτήρα (που παλαιότερα θα μπορούσε να θεωρηθεί αξιόλογο δώρο) ο οποίος δεν θα ενθουσίαζε ιδιαίτερα έναν νέο. Είναι λοιπόν σημαντικό, πριν την αγορά ενός δώρου, να κάνουμε μια έρευνα αγοράς για δύο κυρίως λόγους. Αφενός, για να εξασφαλίσουμε ένα καλό προϊόν σε λογική τιμή και αφετέρου το προϊόν να ανταποκρίνεται στα «θέλω» του παραλήπτη.

Β2α. Προτεινόμενοι τίτλοι:
Τα «δώρα άδωρα» της εποχής μας.
Η σημασία του δώρου στη σύγχρονη εποχή.  
Το δώρο στις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες.
Το δώρο στη σημερινή εποχή.
Η καταναλωτική μανία εκφράζεται με ακριβά δώρα.

Β2β. Στη δεύτερη παράγραφο η συγγραφέας χρησιμοποιεί ως επίκληση στην αυθεντία, τα λόγια του Τζόελ Βάλντφογκελ ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι κάθε χρόνο οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για δώρα απ’ όσα πιστεύουν οι παραλήπτες τους. 
  
Β3α. Συνώνυμα
Χαρούμενα = ευτυχισμένα
Ανακαλύψει = εφεύρει, βρει
Διαρκώς = συνεχώς, συνέχεια
Απώλεια= χάσιμο
Αναγκαίο = απαραίτητο

Β3β. Αντώνυμα
Πριν ≠ μετά
Περισσότερα ≠ λιγότερα
Ακριβά ≠ φτηνά
Ενθουσιάζουν ≠ απογοητεύουν, αποθαρρύνουν
Αύξηση ≠ μείωση

Β4. Η χρήση των εισαγωγικών και στις δύο περιπτώσεις έχει μεταφορικό και ειρωνικό τόνο. Στην πρώτη περίπτωση («ευαισθησία») η συγγραφέας ειρωνεύεται το ενδιαφέρον των ανθρώπων για το θέμα των άχρηστων δώρων ενώ στη δεύτερη περίπτωση («κοστολόγιο»)  χρησιμοποιεί τόσο μεταφορά όσο και ειρωνεία για να δηλώσει ότι η προσφορά ακριβών δώρων δείχνει πόσο κοστίζει μια σχέση.

Β5. Έκθεση – Βασικά σημεία
ΖΗΤΗΜΑ 1ο
Για ποιους λόγους οι άνθρωποι προσφέρουν δώρα:
1)      Με την ευκαιρία ονομαστικής γιορτής, γενεθλίων, θρησκευτικών γιορτών, γάμου κλπ
2)      Για έκφραση αγάπης, εκτίμησης, σεβασμού κλπ.
3)      Για να «λαδώσουμε» (δωροδοκήσουμε) κάποιον ο οποίος μας βοήθησε ή θα μας βοηθήσει σε μια υπηρεσία (γιατροί, κυβερνητικοί λειτουργοί, διαιτητές κ.λ.π.)
4)   Για να βοηθήσουμε κάποιον ο οποίος έχει ανάγκη (προσφορά προϊόντων πρώτης ανάγκης, δώρα σε αρρώστους κλπ).
5)      Για εθιμοτυπικούς λόγους (ανάμεσα σε πολιτικούς, αθλητικούς συλλόγους, διπλωμάτες κλπ).
ΖΗΤΗΜΑ 2ο
Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η προσφορά δώρων στην σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία:
1)      Από την εξάπλωση της διαφήμισης (στα ΜΜΕ, στα διαφημιστικά φυλλάδια, στους δρόμους κλπ)
2)      Από την ανάπτυξη της τεχνολογίας (οδήγησε στην υπερπαραγωγή και την αφθονία υλικών αγαθών)
3)      Από την υπερπαραγωγή αγαθών (εξαιτίας κυρίως της ανάπτυξης της τεχνολογίας)
4)      Από τη μείωση των τιμών στα προϊόντα (ανταγωνισμός επιχειρήσεων)
5)      Από τη μεγάλη ανάπτυξη των μέσων μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση, διαδίκτυο)
6)       Από την παγκοσμιοποίηση της οικονομίας (πολυεθνικές εταιρείες, ηλεκτρονικές συναλλαγές κλπ).                                                            
  ΚΑΥΚΑΡΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου