ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΕ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΣΩ SKYPE!!!!!!!!!!!
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΤΕΚΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
ΚΑΙ ΤΕΚΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΣΤΟ
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2006
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΕ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΣΩ SKYPE!!!!!!!!!!!
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΕΜΑΙL: greekitnow@hotmail.com
SKYPE: GreekItNow
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Αν
θέλουμε σήμερα να οδηγήσουμε σωστά τους νέους, πρέπει να τους μάθουμε πώς θα
είναι υποχρεωμένοι να ζήσουν μέσα σ’ ένα εξαιρετικά κινητό σύμπαν. Οι
παλιότεροι μπορεί να αισθανθούν την επιτάχυνση του ιστορικού γίγνεσθαι,
συγκρίνοντας τα νιάτα τους με την ωριμότητά τους. Οι νέοι αυτή την επιτάχυνση
την αισθάνονται σαν αθεράπευτη και ασταμάτητη ανησυχία. Δεν έχουν καμιά εγγύηση
για το μέλλον, που το προβλέπουν γεμάτο κινδύνους. Και γι’ αυτό επιθυμούν ν’
αποκτήσουν χωρίς αργοπορία όσα πράγματα θεωρούν αξιόλογα. [...] Εκείνο που ήταν
βέβαιο άλλοτε δεν είναι πια βέβαιο τώρα. Κι ενώ άλλοτε μπορούσαμε να στηρίξουμε
την παιδεία μας στην παράδοση, τώρα η παράδοση αποδείχνεται ολοένα και
περισσότερο ανίκανη να καλύψει την έκταση των παιδευτικών αναγκών. Χρειάζεται
λοιπόν κάποιος μετασχηματισμός. Κι ανάμεσα στ’ άλλα ο μετασχηματισμός αυτός
πρέπει να βασισθεί στην περιοδική και συχνή μετεκπαίδευση. Όποιος σπουδάζει μια
επιστήμη είναι ανάγκη να νιώσει, πως, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, θα είναι
αναγκασμένος να τη σπουδάζει παντοτεινά, ν’ ανανεώνει τις γνώσεις του, να
συμπληρώνει τα κενά που έχει αφήσει η πρώτη του μαθητεία ή τα κενά που
σχηματίζονται στο αναμεταξύ από την άρση δεδομένων, που έπαυσαν πια να ισχύουν.
Έτσι θα δημιουργηθεί ένας καινούριος τύπος ανθρώπου.
Αλλά με ποιες αρετές πρέπει να είναι προικισμένος αυτός ο
άνθρωπος; [...] Η πρώτη αρετή του καινούριου ανθρώπου θα είναι η γ α λ ή ν η.
[...] Μέσα στον ταραγμένο και γεμάτο κινδύνους σύγχρονο κόσμο πρέπει να
οπλίσουμε τα παιδιά μας με την αυτοκυριαρχία, που τα κάνει ικανά να
υπερνικήσουν τις δυσκολίες, να περάσουν τα εμπόδια και να μην υποδουλωθούν στην
επιτάχυνση: και τούτο θα γίνει με τη συνάσκηση σώματος και ψυχής (γυμναστική
και φιλοσοφία).
Η δεύτερη
αρετή είναι η φ α ν τ α σ ί α. Σ’ ένα σταθερό κόσμο η λογική είναι η πρωταρχική
ανάμεσα σ’ όλες τις ιδιότητες· σ’ έναν κινητό κόσμο, συνεχώς ανανεούμενο,
πρέπει να είμαστε ικανοί να επινοούμε, να εφευρίσκουμε, να συνδυάζουμε, να
λύνουμε τα προβλήματα, που παρουσιάζονται σε κάθε περιοχή. Πρέπει να κρατούμε
λοιπόν άγρυπνη την προσοχή των νέων ανθρώπων, πρέπει να τους μαθαίνουμε να
έχουν «ιδέες».
Τρίτη
αρετή είναι το σ υ λ λ ο γ ι κ ό π ν ε ύ μ α. Το σύγχρονο τεχνικό σύμπαν
απαιτεί τη συνεργασία πολλών ατόμων. Οι λαμπρότερες επιδόσεις απομένουν
στείρες, όταν εκείνος που τις κερδίζει δεν έχει την ικανότητα να τις συνδέσει
με τις ανάλογες επιδόσεις των άλλων. Η ατομική πρωτοβουλία είναι πάντα
πολύτιμη. Αλλά γίνεται αληθινά ωφέλιμη, όταν δεν μεταμορφώνεται σε έκφραση
ασκητισμού, αλλά σε έκφραση αλληλεγγύης.
Έπειτα ο ε ν θ ο υ σ ι α σ μ ό ς και το θ ά ρ ρ ο ς. Μας
χρειάζονται άνθρωποι γεμάτοι φλόγα δημιουργίας, πόθο για το καλύτερο, και
ατρόμητοι μπροστά στους κινδύνους. Και πάνω απ’ όλα α ν θ ρ ώ π ι ν ο ι. Δηλαδή
προικισμένοι με τη συνείδηση της ανθρωπιάς τους. Αυτή η συνείδηση της ανθρωπιάς
είναι η πραγματική, η αληθινή παιδεία. Μήτε ο πολυμαθής μήτε ο ικανός να λάμψει
μέσα σ’ ένα κοινωνικό σύνολο μήτε ο κάτοχος μιας προνομιούχου αγωγής είναι ο
αναμφισβήτητα μορφωμένος. Για τούτο είναι μάταιο ν’ αντιπαραθέτουμε το τεχνικό
σύμπαν, το σύμπαν της τεχνικής, στο σύμπαν της παιδείας. Το πρώτο δεν ακυρώνει
το δεύτερο: ολωσδιόλου αντίθετα, το προϋποθέτει, το απαιτεί. Γιατί η τεχνική
είναι καμωμένη για τον άνθρωπο. Κι όταν το ανθρώπινο στοιχείο απουσιάζει, καμιά
σημασία δεν έχουν τ’ άλλα στοιχεία. Το πρόβλημα συνεπώς δεν είναι άλυτο: από τη
μια μεριά πρέπει να δώσουμε στο νέο άνθρωπο όλες τις γενικές γνώσεις, που θα
του χρησιμεύσουν στη ζωή, από την άλλη μεριά να τον προπαρασκευάσουμε έτσι ώστε
ν’ αποτελέσει τον μ έ λ λ ο ν τ α ά ν θ ρ ω π ο.
(Διασκευή από το δοκίμιο «Ο ρυθμός της
Ιστορίας» του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου, Ο σύγχρονος άνθρωπος, Οι
Εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα 200435 , σελ. 165-167).
Α. Να
γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120
λέξεις).
Μονάδες
25
Β1. «Το
σύγχρονο τεχνικό σύμπαν απαιτεί τη συνεργασία πολλών ατόμων. Οι λαμπρότερες
επιδόσεις απομένουν στείρες, όταν εκείνος που τις κερδίζει δεν έχει την
ικανότητα να τις συνδέσει με τις ανάλογες επιδόσεις των άλλων». Να
αναπτύξετε την παραπάνω θέση του συγγραφέα σε μια παράγραφο (60-80 λέξεις).
Μονάδες
10
Β2. Με ποιον
τρόπο και με ποια μέσα πειθούς ο συγγραφέας τεκμηριώνει τις απόψεις του στην
πρώτη παράγραφο του κειμένου;
Μονάδες 5
Β3. αθεράπευτη, αξιόλογα, πρωταρχική, ικανότητα, μεταμορφώνεται.
Να
γράψετε από ένα συνώνυμο για κάθε μία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
Μονάδες 5
Β4. «Αλλά
με ποιες αρετές ... (γυμναστική και φιλοσοφία)».
Τι
πετυχαίνει ο συγγραφέας με τη χρήση της ερώτησης και της παρένθεσης στην
παραπάνω παράγραφο;
Μονάδες 5
Γ. Το
τελευταίο τεύχος του σχολικού σας περιοδικού έχει ως θέμα τον ρόλο των νέων στο
σύγχρονο κόσμο. Να γράψετε ένα άρθρο στο οποίο να αναφέρετε τις προσδοκίες που
έχει η κοινωνία σήμερα από τους νέους και τα εφόδια με τα οποία οι νέοι μπορούν
να ανταποκριθούν σ’ αυτές. (400 – 500 λέξεις).
Μονάδες
50
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο
τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να
μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να
γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο επάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις
σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε οποιαδήποτε άλλη σημείωση.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα,
τα οποία και θα καταστραφούν μετά το πέρας της εξέτασης.
3. Να
απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Κάθε
απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5.
Διάρκεια εξέτασης: Τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος
δυνατής αποχώρησης : Μία (1) ώρα μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2006
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ:
Εισηγητής: Καυκαρής Ανδρέας
Α. Το κείμενο
αναφέρεται στην ανάγκη για συνεχή μετεκπαίδευση του σύγχρονου ανθρώπου καθώς
και στις αρετές με τις οποίες πρέπει να είναι προικισμένος. Ο συγγραφέας επισημαίνει
αρχικά τη μεγάλη ταχύτητα με την οποία αλλάζει η σύγχρονη εποχή, γεγονός που
ανησυχεί έντονα τους νέους. Στη συνέχεια, τονίζει ότι ο άνθρωπος επιβάλλεται να
ανανεώνει συνεχώς τις γνώσεις του και ακολούθως απαριθμεί τις βασικότερες
αρετές που πρέπει να τον κοσμούν. Η γαλήνη, τονίζει, είναι απαραίτητη γιατί θα
του χαρίσει τον αυτοέλεγχο, η φαντασία
θα τον βοηθήσει στην εφευρετικότητα, το συλλογικό πνεύμα θα του
προσφέρει συνεργασία ενώ ο ενθουσιασμός και το θάρρος θα αποτελέσουν τα βασικά
του όπλα κατά των κινδύνων. Τέλος, ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος υπογραμμίζει ότι
είναι επιτακτική η ανάγκη οι νέοι να συνδυάζουν την ανθρωπιά με τη γνώση.
Β 1. Ο συγγραφέας στο
συγκεκριμένο τμήμα του κειμένου αναφέρεται στη συνεργασία η οποία πρέπει να
αποτελεί βασικό κριτήριο για την πρόοδο του σύγχρονου ανθρώπου. Όπως
υποστηρίζει, το ατομικό επίτευγμα δεν έχει ουσιαστική αξία, όσο σημαντικό κι αν
είναι, όταν δεν μπορεί να συνδυαστεί με τα επιτεύγματα και τις επιδόσεις των
άλλων. Στη σύγχρονη τεχνική κοινωνία που ζούμε ο ένας πρέπει να συμπληρώνει τις
γνώσεις και τις ικανότητες του άλλου έτσι ώστε να έχουμε τα επιθυμητά
αποτελέσματα. Συνεπώς, ο ατομισμός και η εγωιστική διάθεση δεν έχουν θέση στην
εποχή μας.
Β 2. Ο συγγραφέας για να
τεκμηριώσει την άποψή του κάνει επίκληση στη λογική. Τα μέσα πειθούς που
χρησιμοποιεί είναι επιχειρήματα και τεκμήρια (παραδείγματα, εμπειρικές
αλήθειες, συλλογισμοί)
Β 3. αθεράπευτη : αγιάτρευτη, ανίατη
αξιόλογα: σημαντικά, αξιοπρόσεκτα
πρωταρχική: πρώτιστη, πρωτεύουσα
ικανότητα:
δυνατότητα, προσόν
μεταμορφώνεται:
αλλάζει, διαφοροποιείται
Β 4. Ο συγγραφέας με τη χρήση της ερώτησης
προσπαθεί να προβληματίσει τον αναγνώστη και να του δώσει ένα επιπλέον κίνητρο
να διαβάσει τις σκέψεις που ακολουθούν. Μετά την ερώτηση, ακολουθούν κάποια
σημαντικά σχόλια και με τη χρήση του ερωτηματικού ο συγγραφέας κατορθώνει να αφυπνίσει και να
εστιάσει την προσοχή του αναγνώστη στο συγκεκριμένο σημείο.
Οι παρενθέσεις χρησιμοποιούνται από
το συγγραφέα για να συμπεριλάβουν κάποια δευτερεύοντα επεξηγηματικά σχόλια.
Συγκεκριμένα, τοποθετεί σε παρενθέσεις τη φράση «γυμναστική και «φιλοσοφία» για
να επεξηγήσει την φράση «συνάσκηση σώματος και ψυχής».
Γ. Το τελευταίο τεύχος του σχολικού σας
περιοδικού έχει ως θέμα τον ρόλο των νέων στο σύγχρονο κόσμο. Να γράψετε ένα
άρθρο στο οποίο να αναφέρετε τις προσδοκίες που έχει η κοινωνία σήμερα από τους
νέους και τα εφόδια με τα οποία οι νέοι μπορούν να ανταποκριθούν σ’ αυτές. (400 – 500 λέξεις).
Πρόλογος
Αναφορά στον τεράστιο ρόλο που
διαδραματίζει η νέα γενιά σε κάθε εποχή.
Αναφορά στα γενικά χαρακτηριστικά των
νέων της σύγχρονης εποχής.
Αναφορά στο ότι η κοινωνία περιμένει
πολλά από αυτούς.
Αναφορά στην βοήθεια που θα πρέπει να
τους προσφέρουν οι μεγαλύτεροι.
Χρήση αποφθέγματος ή ερώτησης …
Κύριο θέμα
Ζήτημα 1ο (Ποιες
προσδοκίες έχει η κοινωνία από τους νέους σήμερα;)
- Να είναι μορφωμένοι και να χρησιμοποιούν
σωστά τις γνώσεις τους
- Να σέβονται το περιβάλλον έτσι ώστε να
παραδώσουν ένα καλύτερο αύριο στις επόμενες γενιές
- Να είναι εργατικοί, αφού αποτελούν το
πιο ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας
- Να είναι πάνω απ’ όλα ελεύθεροι (τόσο
εσωτερικά όσο και εξωτερικά)
- Να σέβονται τους συνανθρώπους τους και
να καταπολεμούν τον ρατσισμό
- Να μένουν μακριά από φαινόμενα
κοινωνικής παθογένειας
- Να σέβονται την παράδοση, την ιστορία
και τη γλώσσα τους
- Να σέβονται τους θεσμούς και να
συμμετέχουν ενεργά στα κοινά
- Να έχουν οράματα και να κάνουν όνειρα για
το μέλλον
- Να σέβονται και να ακούνε με προσοχή τις
πρεσβύτερες γενιές
- Να έχουν μέτρο στα θέλω και στις επιθυμίες τους
Συνδετική παράγραφος
Διαπίστωση1: Η
κοινωνία περιμένει πολλά από τους νέους.
Διαπίστωση 2: Οι
νέοι μπορούν να φανούν αντάξιοι των προσδοκιών που έχει η κοινωνία από αυτούς
εάν χρησιμοποιήσουν σωστά τα εφόδια που έχουν στα χέρια τους
Ζήτημα 2ο Ποια εφόδια μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι
νέοι)
- Τεχνολογία / Επιστήμη
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης
/ διαδίκτυο
- Μόρφωση / Γνώση
- Εμπειρία των προηγούμενων
γενιών / Να μην υπάρχει χάσμα
- Ζωντάνια, όρεξη,
φιλοδοξία, σωματική ευρωστία
- Ελευθερία / Δημοκρατία
- Πολυπολιτισμικότητα /
παγκοσμιοποίηση / διαπολιτισμικότητα
- Ψηλό βιοτικό επίπεδο / ανέσεις της σύγχρονης ζωής
Επίλογος
Διαπίστωση: Οι νέοι
έχουν αρκετά «όπλα» στα χέρια τους τα οποία ωστόσο επιβάλλεται να
χρησιμοποιηθούν σωστά
Ευχή: Με τη συμβολή
των νέων να βαδίσουμε σε ένα πιο σταθερό και σίγουρο μέλλον
ΚΑΥΚΑΡΗΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
Αρκετά καλές σημειώσεις, ωστόσο η κατακλείδα θα μπορούσε να ήταν περισσότερο στοχευμένη. Στην κατακλείδα επισημαίνονται τα προαναφερθέντα (επανάληψη) ,ενώ δεν θίγεται ο ρόλος της κοινωνίας στην διευκόλυνση των νέων. Κατά τα άλλα πολύ καλή δουλειά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαρστώ πολύ για το σχόλιό σας, ωστόσο δεν κατάλαβα σε ποια κατακλείδα αναφέρεστε... Μήπως εννοείτε την τελευταία πρόταση της περίληψης; Καλή συνέχεια!
ΔιαγραφήΠολύ καλό με βοήθησε πάρα πολύ στην έκθεση
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια
ΑπάντησηΔιαγραφή